Siirry sisältöön
KotiVilla / 040 733 1864 / info@kotivilla.fi

Sydänterveyden tukeminen

Ihminen voi itse vaikuttaa omaan riskiinsä sairastua sydänsairauteen. Omilla valinnoilla on siis suuri merkitys, ja jokainen voi edistää omaa sydänterveyttään! Sydämen terveyttä voi tukea tehokkaasti tupakoimattomuudella, painonhallinnalla, veriarvojen ja verenpaineen seuraamisella sekä riittävällä liikunnalla.

Kansainvälisen määritelmän mukaisesti ihanteellista sydänterveyttä kuvastavat normaalipaino, tupakoimattomuus, riittävä liikunta, terveellinen ruokavalio sekä suositusten mukaiset verenpaineen, kolesterolin ja verensokerin tasot.

Voimme jokapäiväisillä valinnoillamme vaikuttaa olennaisesti sydämeterveyden hyvinvointiin ja minimoida riskejä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Sydänsairaudet ovat usein hyvin perinnöllisiä, jos suvussa on korkeaa verenpainetta, ylipainoa tai korkeaa kolesterolia, näihin arvoihin kannattaa kiinnittää tarkemmin huomiota omalla kohdalla. Mikäli sukurasitusta löytyy kannattaa tehdä hyviä valintoja sydänterveyden kannalta jo hyvissä ajoin.

Sydänterveyteen vaikuttavaa monet tekijät.

Ylipaino nostaa verenpainetta ja huonon kolesterolin määrä kasvaa. Nämä molemmat rasittavat sydäntä. Erityisesti vatsan seutuun kertyvään rasvavarastoon, liittyy paljon terveyshaittoja. Myös vaikea alipaino on vaarallista sydänterveydelle. Kaksi tärkeää tekijää painonhallinnassa ovat liikunta sekä terveellinen ruokavalio.

Paitsi verensokerille, myös sydämelle on tärkeää syödä riittävästi ja säännöllisesti. Säännöllinen syöminen tarkoittaa terveellisen aterian nauttimista 3 – 4 tunnin välein siten, että päivässä on vähintään yksi lämmin ateria. Vältä liiallisen suolan käyttöä. Suosi ruokavaliossa pehmeitä rasvoja, omega 3 rasvahapot ovat erittäin tärkeitä. Kovien rasvojen määrää on oleellista vähentää.

Tupakointi  vaikuttavaa negatiivisesti kokonaisterveyteen, ei pelkästään sydänterveyteen. Jos siis tupakoit, kannattaa tupakointi lopettaa.  Tupakoinnin lopettaminen hyödyntää terveyttä monilla tavoilla, eikä vähiten siksi, että se auttaa sinua voimaan paremmin. Tupakoinnin lopettamisen hyödyt huomataan jo lyhyessä ajassa. Verenpaine, pulssi sekä maku- ja hajuaisti palautuvat normaaliksi ja verenkierto käsissä ja jaloissa paranee. Tupakointi siis tukkii verisuonia, aiheuttaa korkeaa verenpainetta ja sattaa aiheuttaa myös sydänkohtauksia.

Muista huolehtia myös suun terveydestä!

Stressi vaikuttaa sydänterveyteen heikentävästi. Palautuminen, rentoutuminen, mielekäs harrastus, lempeys itseä kohtaan,  riittävä uni sekä lepo auttavat stressin hallinnassa. Älä hoida stressiä päihteiden avulla.  Mielen terveydetä huolehtiminen on näin ollen myös tärkeää sydänterveydelle. Läydä itsellesi se paras keino stressin hallintaan.

Liikunta on tärkeässä osassa valtimoiden hoitoa. Sydän rakastaa tunnetusti liikuntaa. Liikunta lisää sydänterveyttä.

Liikunnan vaikutuksia sydämeen:

  • alentaa verenpainetta
  • auttaa painonhallinnassa
  • auttaa stressin hallinnassa
  • parantaa veren sokeritasapainoa
  • parantaa sydämen pumppaustehoa
  • kehittää sydän- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä
  • parantaa sydämen rasituksen sietokykyä

Kohonnut verenpaine rasittaa verisuonia ja aiheuttaa aivohalvauksia ja sydäninfarkteja. Niinpä suositeltavaa olisi, että verenpaine säilyisi ihanteellisella tasolla. Verenpaine on ihanteellisella tasolla, kun se on yleensä alle 120/80 elohopeamillimetriä (mmHg). Verenpaine on koholla, kun yläarvo on 140 tai ala-arvo yli 90 tai näitä korkeampi. Verenpainetta voi jokainen alentaa vähentämällä suolaa ja liikkumalla riittävästi, tupakoitsija lopettamalla tupakoinnin ja huolehtia normaalipainossa pysymisestä. Yleensä verenpaine ei ”tunnu”, se voidaan todeta vain mittaamalla se verenpainemittarilla.

Tule kuuntelemaan lisää Toukarintilalle perjantaina 18.9.2020 klo 14:30-15:30

Lähteet: Sydänliito, Terveyskirjasto

Vieritä ylös